- Podcasty
- Reparát

Poslechněte si podcast: Voda jako učebnice. Jak mohou školy naučit děti plavat?
Česko má v přepočtu na obyvatele dvakrát více utonulých než některé přímořské země. I přesto, že má povinná výuka plavání dobré výsledky, z ekonomických a organizačních důvodů čelí problémům. Na prvním stupni základní školy je povinných celkem 40 hodin plavecké výuky, lekce si ale musí školy organizovat a hradit samy. Často je to ovšem velký zásah do průběhu vyučování a klade to nároky na koordinaci pedagogického sboru, shodují se hosté pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.
Reparát
Podcast o inovativní praxi a pozitivních změnách ve školství a vzdělávání.
Odklad, či nástup do školy? Každé dítě potřebuje jiný start
Čtvrtina šestiletých dětí nenastoupí do první třídy. Důvody přitom nejsou vždy jen zdravotní. Někdy se rodiče obávají, že jejich dítě je na školní docházku málo vyspělé a pod tlakem školního systému zažije neúspěch. Jindy mají děti logopedický problém nebo jiný mateřský jazyk. S obojím dnes pomáhají takzvané přípravné třídy. Tyto možnosti, odklad i docházku do „přípravky“, ale omezí novela školského zákona. (Vysíláme v aktualizované repríze.)
Studium s posláním: jak vysoké školy podporují společnost?
České vysoké školy představují víc než jen místa vzdělávání a výzkumu. Se statisíci studujících a desítkami tisíc zaměstnanců tvoří rozsáhlý společenský mikrosvět, který má potenciál aktivně reagovat na aktuální problémy a ukazovat konkrétní podobu společenské odpovědnosti. Přes čtyřicet veřejných i soukromých vysokých škol se zapojilo do kampaně, kterou v roce 2024 spustila Česká konference rektorů a nazvala ji Vysoké školy pro společnost.
Koníčky i nuda. V čem jsou pro dítě přínosné?
Prázdniny začaly, ale učení nepřestává. I když děti nesedí ve školních lavicích, stále objevují svět a rozvíjejí své dovednosti. Jak mají rodiče pomoct dětem najít dobré volnočasové aktivity? „Musíme se dětí ptát, co chtějí. To, co jsem chtěla dělat v dětství já, neznamená, že bude chtít dělat i dítě,“ vysvětluje v podcastu Reparát Jolana Dočkalová z Asociace neformálního vzdělávání. (Repríza, premiéru jste mohli slyšet v roce 2024.)
Umění debatovat učí děti kriticky myslet i vyjednávat
Umění debatování pomáhá dětem porozumět velkému světu, ve kterém vyrůstají. Děti si mohou vyzkoušet fungování regionálních i mezinárodních institucí, jako je Evropská unie nebo americký Kongres. Během debat se naučí pořádně argumentovat a hledat kompromis. „Jedná se o schopnosti, které se jim budou potom hodit v reálném životě, třeba v situacích se zaměstnavatelem,“ vyzdvihuje v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus Barbora Lacinová, předsedkyně Asociace debatních klubů.
Kreativní vzdělávání: Umění vysvětlí zlomky i krevní oběh
Kultura a umění mohou mladou generaci nejen inspirovat, ale také rozvíjet klíčové dovednosti. Jak je můžeme zapojit do výuky ve školách? „Umění je jazyk, kterým se snažíme zkoumat a bádat,“ říká Zuzana Demlová, autorka kreativních vzdělávacích projektů. Podle ní spolupráce umělců a učitelů vrací pedagogům radost z práce a dětem nabízí nové pohledy na předměty, jako je matematika nebo přírodověda. (Vysíláme v repríze, premiéru jste mohli slyšet v prosinci 2024.)
Jak poznat nadané dítě? Často na něj upozorní rodič nebo učitel
Různých typů nadání je celá řada. Existuje hudební, sportovní, umělecké nebo intelektové. Mít nadání ale neznamená mít vyhráno. Pokud se velký talent nebo vysoká inteligence u dětí nezachytí a nepodporuje, hrozí jim, že můžou dlouho žít nenaplněný život, cítit se osaměle nebo frustrovaně z toho, že nemůžou rozvinout svůj potenciál. Umí školy v Česku rozpoznat nadané děti? A jaký společenský přínos má podpora takových žáků a studentů?
Prevence násilí ve školách začíná u vztahů a pravidel
Agrese, výhrůžky i násilí – školní prostředí v Česku čelí častěji extrémním projevům chování. Nejde přitom jen o zhoršující se bezpečnost, ale také o rostoucí frustraci a duševní nepohodu mladých lidí. Odborníci v Reparátu Českého rozhlasu Plus říkají, že klíčem k prevenci nejsou jen kamery a zámky, ale především důvěra, vztahy a otevřená komunikace ve třídách. Jak vytvořit školu, kde se děti cítí bezpečně a respektovaně?
eTwinning: online brána do světa, která baví děti i učitele
Online výuka už dnes není novinkou, záleží však na tom, jak ji školy využívají. Program eTwinning propojuje učitele a žáky napříč Evropou v kreativních projektech, které rozvíjejí mezinárodní spolupráci, otevírají nové obzory a mohou působit i jako prevence učitelského vyhoření. Motivaci a nové impulzy do vzdělávání nabízí zdarma pedagogům i dětem od mateřských po střední školy.
Novela školského zákona zakotvuje financování psychologů
Poslanci na konci května schválili takzvanou velkou novelu školského zákona a začátkem června ji začne projednávat senátní výbor. Novela přináší zhruba pět desítek změn, upozorňuje v pořadu Reparát Českého rozhlasu Kateřina Konrádová, analytička vzdělávací politiky v organizaci Učitel naživo. „Mezi nejvíce důležité a nejvíce pozitivní změny pro školy patří to, že v zákoně bude nově ukotveno financování školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů,“ říká.
Středoškoláci umí dotáhnout věci do konce, ukáže UŠI FEST
Zájem o svět kolem sebe mají mladí lidé přirozeně. Je proto důležité podporovat je v jejich nápadech a aktivitách a ukazovat jim, že i oni sami mohou různými cestami ovlivňovat rozhodování o věcech veřejných. Příkladem participativního projektu studentů je festival UŠI FEST organizovaný Unií škol inovativních, která si klade za cíl spojovat pokrokové žáky, pedagogy i vedení škol za účelem sdílení dobré praxe a možnosti organizace akcí, které mohou děti a pedagogy posunout.