- Podcasty
- Český rozhlas - Umění a kultura
Poslechněte si podcast: Mozaika: Barokní opera Platée o samolibé žábě rozezní Státní operu v Praze
Ve Státní opeře v Praze má dnes premiéru nová inscenace opery francouzského barokního skladatele Jeana-Philippa Rameaua Platée. Pojednává o samolibé žábě, která chce vystoupat na společenském žebříčku a stát se maželkou samotného boha Jupitera.
Český rozhlas - Umění a kultura
Osobnosti, díla, novinky české i světové kulturní scény.
Akcent: Raketa zaujala vesmírem i číslem o stromu. Děti chtěly dinosaury, odolali jsme, říká nakladatel
Saša Michailidis se ptá Joachima Dvořáka, majitele nakladatelství Labyrint, pod které spadá dětský časopis Raketa, a šéfredaktorky redakce Česká literatura nakladatelství Grada Jany Cihelkové. Unikátní časopis Raketa oslaví na začátku prosince desáté narozeniny, v září navíc vyšlo jubilejní 40. číslo. Jak pestrá a kvalitní je dnes nabídka magazínů a komiksů pro děti? Jaké jsou vůbec aktuální trendy v dětské literatuře?
Bourání: Co dělá útulnost? Kožešiny ani svícínky to nejsou, říkají architekti Štěpán Abt a Ďuro Smolen
Architekti ze studia Abt Smolen mají rádi zvláštní zadání. Dělali vily za padesát milionů, pivovar a poradí si i s domečkem pro žabičky.
Mozaika: Šotolovo Tovaryšstvo Ježíšovo na Vltavě! Jeden z nejlepších historických románů u nás
Právě dnes v podvečer si můžete na Vltavě poslechnout poslední díl četby na pokračování podle románu Tovaryšstvo Ježíšovo. Letos jsme si také připomínali sté výročí narození jeho autora Jiřího Šotoly a tak vyšlo rovněž nové vydání jeho asi nejznámější knihy. S redaktorem Erikem Gilkem, který text nejen připravil k vydání, ale také opatřil odborným komentářem, jsme si o této próze povídali.
Lit: Kniha, která začíná citátem Smacka. Je to ujetý, říká o své próze Lover/Fighter autorka
Minulost, přítomnost, budoucnost, maso modrých papoušků a pouliční bitky. Kristina Hamplová přišla do Litu mluvit o své debutové próze Lover/Fighter, kde si hraje s popkulturou a z Letenské pláně vytváří poušť, kde se plouží divná zvířata.
Mozaika: Rozhovor s ředitelem a dramaturgem festivalu Petrem Štědroněm
Přední německojazyčné divadelní scény jako Berliner Ensemble, Schaubühne Berlin, Schauspielhaus Bochum nebo Volksbühne Berlin přiváží 29. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Kromě exkluzivního výběru výrazných inscenací našich sousedů nabízí festival i nabitý doprovodný program. Trvá do 7. prosince.
Mozaika: Cena Josefa Balvína letos připadla pražskému Divadlu Letí za nastudování hry Láska
Přední německojazyčné divadelní scény jako Berliner Ensemble, Schaubühne Berlin, Schauspielhaus Bochum nebo Volksbühne Berlin přiváží 29. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Kromě exkluzivního výběru výrazných inscenací našich sousedů nabízí festival i nabitý doprovodný program. Trvá do 7. prosince.
Mozaika: #Motherfuckinghood
Přední německojazyčné divadelní scény jako Berliner Ensemble, Schaubühne Berlin, Schauspielhaus Bochum nebo Volksbühne Berlin přiváží 29. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Kromě exkluzivního výběru výrazných inscenací našich sousedů nabízí festival i nabitý doprovodný program. Trvá do 7. prosince.
Ex libris: Je možné svrhnout totalitu humorem? To leckoho napadne při čtení knihy Happeningem proti totalitě
Je možné svrhnout totalitu humorem? To možná leckoho napadne při čtení knihy Happeningem proti totalitě s podtitulem Společnost za veselejší současnost v roce 1989. Jejím autorem je český historik Petr Blažek. Publikace je věnovaná této nezávislé iniciativě, jejíž pouliční happeningy patří mezi nejznámější veřejné opoziční projevy v posledním roce komunistického režimu v Československu. Pro pořad Ex libris, který vysíláme v repríze, se do ní začetl Pavel Hlavatý.
Akcent: Animovaná Pyšná je opsaná klasika, Život k sežrání boduje aktuálním tématem, říká publicistka
Saša Michailidis se ptá filmových publicistek Jany Podskalské z Deníku a Veroniky Bednářové. Velký pán, Život k sežrání, Pyšná princezna… Hned tři české celovečerní animované nebo loutkové filmy, které měly premiéru letos na podzim. Což je na naše poměry nevídané číslo. Jak si stojí ve srovnání se zahraniční konkurencí? Jaký je potenciál současné české animované tvorby?