- Podcasty
- Akcent
Poslechněte si podcast: Raketa zaujala vesmírem i číslem o stromu. Děti chtěly dinosaury, odolali jsme, říká nakladatel
Saša Michailidis se ptá Joachima Dvořáka, majitele nakladatelství Labyrint, pod které spadá dětský časopis Raketa, a šéfredaktorky redakce Česká literatura nakladatelství Grada Jany Cihelkové. Unikátní časopis Raketa oslaví na začátku prosince desáté narozeniny, v září navíc vyšlo jubilejní 40. číslo. Jak pestrá a kvalitní je dnes nabídka magazínů a komiksů pro děti? Jaké jsou vůbec aktuální trendy v dětské literatuře?
Akcent
Podcast, ve kterém si na jedno kulturní téma posvítíme z více úhlů pohledu. Poslouchejte od pondělí do pátku od 16:30 živě na Vltavě nebo ze záznamu na našem webu, v aplikaci mujRozhlas a na dalších podcastových platformách.
Animovaná Pyšná je opsaná klasika, Život k sežrání boduje aktuálním tématem, říká publicistka
Saša Michailidis se ptá filmových publicistek Jany Podskalské z Deníku a Veroniky Bednářové. Velký pán, Život k sežrání, Pyšná princezna… Hned tři české celovečerní animované nebo loutkové filmy, které měly premiéru letos na podzim. Což je na naše poměry nevídané číslo. Jak si stojí ve srovnání se zahraniční konkurencí? Jaký je potenciál současné české animované tvorby?
Dejvické divadlo se přestěhuje. Bývalé kino Galaxie se promění v Eintopf zábavy
Saša Michailidis se ptá ředitele Dejvického divadla Lukáše Průdka a kurátorky, organizátorky festivalu 4+4 Dny v pohybu Denisy Václavové. Dejvické divadlo se bude rekonstruovat. Přestěhuje se proto načas do bývalého pražského multikina Galaxie na konečné metra Háje. Budova nabízí velký prostor, počítá se tedy i s dalšími kulturními projekty. Jaké to budou? Vznikne tam nová multikulturní scéna?
Výběr týdne: knihy o listopadu 89 chybí, zpěvník EU, realismus v malbě, festivaly v klima změně
Saša Michailidis se ptá hostů, jak reflektujeme předrevoluční dobu v porevoluční české literatuře. 17. listopadu si totiž připomínáme 35 let od sametové revoluce. Vyšel první zpěvník EU s šesti songy za Česko. Nejen výtvarníci a výtvarnice ale i publikum si znovu buduje vztah k realistické malbě. Pořadatelé festivalů musí do budoucna víc myslet na důsledky klimatické změny.
Chybí nám velký román o listopadu 89. Stále si vytváříme jakési deníčky, říká kritička
Saša Michailidis se ptá redaktorky deníku Alarm, literární publicistky a kritičky Evy Klíčové a Pavla Janouška z Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Blíží se 17. listopad, připomeneme si 35. výročí sametové revoluce. Jak reflektujeme předrevoluční doby v porevoluční české literatuře? Jak nahlížíme zpracování historických událostí v beletrii? A které relevantní odborné knihy bychom mohli doporučit?
Festivaly budou muset šetřit. Voda v září vyplavila i naše sponzory, říká ředitel Slunovratu
Saša Michailidis se ptá prezidenta České asociace festivalů Michala Schmidta a ředitele festivalu Slunovrat v Opavě Václava Müllera. Povodně, které v polovině září poznamenaly hlavně severní Moravu, omezily provoz nejen kulturních institucí, ale ohrozily také různé kulturní akce. Jak na tom byly a hlavně budou festivaly? Co by jejich pořadatelům před dalším ročníkem nejvíce pomohlo?
Realismus v malbě není mrtev. A ten socialistický se opět sbírá, říká kurátorka
Saša Michailidis se ptá hlavní kurátorky Galerie výtvarného umění v Ostravě, historičky umění Renaty Skřebské a malíře, pedagoga na FAVU VUT v Brně Vasila Artamonova. Výstava RELOAD, která byla v létě k vidění v pražské SmetanaQ Gallery, se snažila ukázat, že realismus v současné malbě stále žije. Je tomu tak? Nebo potřebuje restart? Jak k realismu v malbě přistupují pedagogové, kurátoři i návštěvníci galerií?
Vyšel první zpěvník EU. Obsahuje i šest českých písní. Průšvih to není, říká publicista
Saša Michailidis se ptá sbormistra, dirigenta, editora zpěvníku EU za ČR Lukáše Prchala a hudebního publicisty deníku Právo a serveru Novinky Jaroslava Špuláka. Po devíti letech příprav vyšel první zpěvník Evropské unie, který obsahuje i šest písní za Česko: Modlitba pro Martu, Černé oči, jděte spát, Ktož jsú boží bojovníci, Lásko má, já stůňu, Chválím Tě, Země má a Není nutno. Proč právě tyto písně? A proč zpěvník vznikl? Proč chybí současné tuzemské songy?
Výběr týdne: Román pro Frankfurt, bienále, veřejná kulturní instituce, světelný design
Saša Michailidis se ptá hostů na soutěž Román pro Frankfurt. Akce je součástí českého hostování na knižním veletrhu v roce 2026. Jaká bývá v posledních letech úroveň mezinárodní přehlídky současného umění, tedy benátského bienále? Budou mít divadla a muzea zájem o to přeměnit se ve veřejné kulturní instituce? Na DAMU bude možné studovat světelný a audiovizuální design.
Světelný a zvukový design brzy na DAMU: Jsme invenční, ale profesně neukotvení, říká expertka
Saša Michailidis se ptá hudebního pedagoga DAMU, skladatele scénické hudby Vratislava Šrámka a světelné designérky, pedagožky Pavly Beranové. Na DAMU bude možné absolvovat obor světelný a audiovizuální design pro živá umění. Co bude součástí nového studijního programu? Komu je určený? A jaká je úloha světelného a zvukového designu v dnešním umění?
Národní divadlo Brno chce být veřejnou kulturní institucí. Muzea to neláká, zní v Akcentu
Saša Michailidis se ptá ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera a prvního místopředsedy Asociace muzeí a galerií ČR a ředitele Muzea čs. opevnění z let 1935–38 v Králíkách Richarda Sichy. Od ledna příštího roku se budou moci příspěvkové organizace transformovat ve veřejné kulturní instituce. Bude ale o tuto změnu ze strany organizací a jejich zřizovatelů zájem? Jaké výhody by měla tzv. VKI přinést?